ID Carolina jedná o spolupráci s Univerzitou KarlovouAutor: Jan Vaculík, vloženo: 23.8.2019 | ||
Už 671 let uplynulo od okamžiku, kdy Karel IV. podepsal 7.dubna 1348 zakládající listinu pražské univerzity, Univerzity Karlovy. Vznikem univerzity se Praha zařadila do společnosti měst jako byla Paříž, Bologna, Oxford, Cambridge a Salamanca. Ve střední Evropě byla univerzitou první a poskytla Praze možnost stát se jedním ze středisek vzdělanosti. Vzdělávání a školství je i dnes diskutovanou oblastí. Po stovky let zůstával obsah i forma vzdělávání až na výjimky stejná, neboť i svět byl prakticky stále stejný. Vědomosti, které si člověk ať již ve škole či na univerzitě osvojil, mohl používat téměř beze změn až do konce svého života, a stále byly aktuální. Během posledního století přinesl zrychlující se vývoj situaci, kdy člověk na konci svého života přestává světu rozumět. Jeho vzdělání v průběhu života beznadějně zastarává. A v dnešním, prudce se měnícím a vyvíjejícím světě vyvstává nebezpečí, že mu přestaneme rozumět ještě v průběhu svého aktivního života, možná dokonce několikrát během několika desetiletí. Jakou podobu má mít v takovém světě vzdělávací systém? Vědomostí lidstva přibývá rychleji, než se s nimi stačíme seznamovat. Čím více toho víme, tím méně celou sumu vědomostí chápeme a tím obtížněji v ní nacházíme správný smysl. Vývoj lidského vědění, kterému škola v minulosti učila a stále se mu ještě věnuje, bude muset být do budoucna nahrazen jakýmsi vlastním lidským inteligentním plánem. Celoživotní vzdělávání bude samozřejmostí, ale měnit se bude i lidská bytost. Fyzicky i mentálně. První signály přinášejí v tomto směru obory jako je nanotechnologie, kybernetika, umělá inteligence, ale i fenomény typu fake news. Jak z toho všeho ven? Nadcházející doba bude dobou algoritmů. Algoritmus je metoda. Je daným seznamem postupných kroků, kterými řešíme určitý typ úlohy. Je úplně jedno, zda jej aplikujeme s tužkou nad papírem, u displeje počítače nebo u kusu dřeva s pilou a hoblíkem, u kovadliny s výhní, kladivem a kleštěmi. Chceme-li dosáhnout cíle, musíme vědět jak postupovat. To je nyní základní úkol školství, tohle musí škola žáky naučit. Algoritmem je vlastně každý kuchařský recept. Pomocí algoritmů se řeší matematické či fyzikální úlohy, svůj algoritmus má nicméně i výroba židle či podkovy, nebo příprava špaget carbonara. Proto přichází ID Carolina s projektem Řemeslo 21.století a proto zahajuje jednání o partnerství u tohoto projektu s Karlovou univerzitou. Císaři Karle, drž nám palce! |
www.idcarolina.cz | sebestova@idcarolina.cz | office@idcarolina.cz | vaculik@idcarolina.cz
Design ByKarolina | INTERNETO